Grudki perliste występują u kilkunastu procent zdrowych mężczyzn i nie są objawem chorobowycm, ale wariantem anatomicznym. To niewielkie wyrośla o perłowo-białawym kolorze umiejscowione na koronie żołędzi prącia i w rowku zażołędnym. Wskazaniem do zabiegu jest dyskomfort psychiczny pacjenta oraz chęć pozbycia się tych zmian ze względów estetycznych.

Plamki Fordyce’a (prosaki) to ektopowe gruczoły łojowe, występujące jako małe (1-3 mm), białe, bezbolesne plamki lub grudki na skórze penisa, moszny, warg sromowych. Nie są one objawem chorobowym i nie wymagają leczenia, jednak ze względów estetycznych grudki te można usunąc za pomocą lasera CO2.

Kłykciny kończyste (zmiany spowodowane wirusem HPV) są objawem chorobowym infekcji wirusem brodawczaka ludzkiego i objawiają się pod postacią brodawek skórnych od kilku tygodni do nawet 8 miesięcy od zarażenia. Istnieje ponad 100 typów wirusa HPV, najczęściej jednak dochodzi do infekcji wirusem HPV6 i HPV 11. Niestety niektóre typy wirusa są silnie onkogenne i nieleczone mogą prowadzić do raka narządów płciowych, raka szyjki macicy a zwłasza raka odbytu. Leczenie tego typu zmian jest konieczne, ale bywa trudne ze względu na nawrotowy charakter brodawek. Wczesne rozpoczęcie leczenia oraz ścisła kontrola zwiększa szansę na powodzenie terapii, a laser CO2 w chwili obecnej jest najskuteczniejszą i najbardziej precyzyjną jej formą.

Około 30 minut przed zabiegiem na zmiany nakładamy krem znieczulający. Po tym czasie zmiany usuwane są laserem CO2 z pozostawieniem niewielkich ran, które goją się w ciągu 1-2 tygodni. Zazwyczaj znieczulenie kremem jest wystarczające, w przypadku odczuwania dyskomforu stosowane jest dodatkowe znieczulenie nasiękowe.

WSKAZANIA DO ZABIEGU

• grudki perliste
  • plami Fordyce’a (prosaki)
  • kłykciny kończyste
  • polipy
  • fałdy anodermy
  • krótkie wędzidełko penisa

• ranę należy utrzymywać w czystości
  • unikać zanieczyszczenia i zainfekowania rany
  • przemywać roztworem antyseptycznym (Octenisept) 2-3 razy dziennie oraz po każdej wizycie w toalecie
  • nie używać wody utlenionej

Wizyty kontrolne

W każdym przypadku podejrzenia nieprawidłowego gojenia oraz po 1 miesiącu od zabiegu.

Alergia na środki znieczulenia miejscowego.

Krem znieczulający lub miejscowe nasiękowe.

W zależności od ilości zmian od 10 min do 1 h.

Rany goją się zazwyczaj w ciągu 1 do 2 tygodni. Duże ryzyko nawrotu.