Tłuszczaki
Tłuszczak jest nowotworem łagodnym pochodzącym z tkanki tłuszczowej. Zazwyczaj objawia się pod postacią niebolesnego, przesuwalnego guza wyczuwalnego pod skórą w liczbie od jednego do kilku zmian. Zdarzają się także przypadki tłuszczakowatości mnogiej, gdzie zmian jest dużo więcej lub choroby Dercuma, w której tłuszczaki dodatkowo są jeszcze bolesne.
Zabieg polega na chirurgicznym wyłuszczeniu zmiany w całości. Nie zaleca się innej metody usuwania tłuszczaków jak np. lipoliza laserowa czy iniekcyjna ze wzgledu na możliwość złośliwego charakteru takiej zmiany tj. tłuszczakomięsaka.

Torbiele mieszkowe skóry (kaszaki)
Torbiele mieszkowe skóry czyli tzw. kaszaki powstają w wyniku zaczopowania gruczołów łojowych i gromadzenia się w nich mas rogowych oraz łoju. Zazwyczaj występują pod postacią niebolesnych, podskórnych guzków, z których może wydobywać się biała lub żółta wydzielina o charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachu. Zainfekowanie zawartości torbieli doprowadza do miejscowego stanu zapalnego z wytworzeniem ropnia, któremu towarzyszy ból. Chirurgiczne usunięcie niezmienionej zapalnie torbieli mieszkowej zazwyczaj nie stanowi problemu. Istotne jest aby usunąc całą zmianę i nie pozostawić fragmentów torebki, która może spowodować nawrót. Niestety nawet usunięcie w całości zmiany nie gwarantuje w 100% braku nawrotu torbieli. W przypadku kiedy doszło już do zainfekowania zmiany leczenie polega na nacięciu skóry i ewakuacji ropnej zawartości. Gojenie w tym przypadku jest nieco dłuższe, a nawroty częstsze.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym nasiękowym . Po zdezynfekowaniu skóry i obłożeniu sterylnymi chustami, skóra zostaje nacięta, a zmiana wyłuszcona w całości. Cięcia wykonywane są równolegle do linii Langera, tak aby blizna była jak najmniej widoczna. Na ranę zakładane są szwy skórne i jałowy opatrunek, a wycięty materiał wysyłony jest do ekspertyzy histopatologicznej. Wynik uzyskujemy zazwyczaj po ok. 2-3 tygodniach.

• torbiele mieszkowe (kaszaki)
  • tłuszczaki

• ranę należy utrzymywać w czystości
  • unikać zanieczyszczenia i zainfekowania rany
  • codzienne przemywać roztworem antyseptycznym (Octenisept, Hospisept, AHD)
  • nie używać wody utlenionej
  • ranę osłaniac jałowym opatrunkiem

Wizyty kontrolne

Szwy usuwamy w zalezności od umiejscowienia i rozległości rany między 5 a 14 dniem od zabiegu.

alergia na środki znieczulenia miejscowego

Miejscowe nasiękowe.

Około 30 minut.

Gojenie rany chirurgicznej następuje przez rychłozrost, dlatego w pierwszym okresie po zabiegu widoczny jest miejscowy stan zapalny z zaczerwienieniem i obrzękiem brzegów rany. W związku z tym towarzyszyć mu może nieznaczny dyskomfort, który w miarę czasu ustępuje. W wyniku procesu gojenia dochodzi do wytworzenia blizny. Pełna przebudowa blizny trwa do 3 miesięcy dlatego po około 2 tygodniach od usunięcia szwów można stosować silikonowe preparaty lub plastry na blizny.