Torbiele mieszkowe skóry (kaszaki)
Torbiele mieszkowe skóry czyli tzw. kaszaki powstają w wyniku zaczopowania gruczołów łojowych i gromadzenia się w nich mas rogowych oraz łoju. Zazwyczaj występują pod postacią niebolesnych, podskórnych guzków, z których może wydobywać się biała lub żółta wydzielina o charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachu. Zainfekowanie zawartości torbieli doprowadza do miejscowego stanu zapalnego z wytworzeniem ropnia, któremu towarzyszy ból. Chirurgiczne usunięcie niezmienionej zapalnie torbieli mieszkowej zazwyczaj nie stanowi problemu. Istotne jest aby usunąc całą zmianę i nie pozostawić fragmentów torebki, która może spowodować nawrót. Niestety nawet usunięcie w całości zmiany nie gwarantuje w 100% braku nawrotu torbieli. W przypadku kiedy doszło już do zainfekowania zmiany leczenie polega na nacięciu skóry i ewakuacji ropnej zawartości. Gojenie w tym przypadku jest nieco dłuższe, a nawroty częstsze.

Tłuszczaki
Tłuszczak jest nowotworem łagodnym pochodzącym z tkanki tłuszczowej. Zazwyczaj objawia się pod postacią niebolesnego, przesuwalnego guza wyczuwalnego pod skórą w liczbie od jednego do kilku zmian. Zdarzają się także przypadki tłuszczakowatości mnogiej, gdzie zmian jest dużo więcej lub choroby Dercuma, w której tłuszczaki dodatkowo są jeszcze bolesne.
Zabieg polega na chirurgicznym wyłuszczeniu zmiany w całości. Nie zaleca się innej metody usuwania tłuszczaków jak np. lipoliza laserowa czy iniekcyjna ze wzgledu na możliwość złośliwego charakteru takiej zmiany tj. tłuszczakomięsaka.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym nasiękowym . Po zdezynfekowaniu skóry i obłożeniu sterylnymi chustami, skóra zostaje nacięta, a zmiana wyłuszcona w całości. Cięcia wykonywane są równolegle do linii Langera, tak aby blizna była jak najmniej widoczna. Na ranę zakładane są szwy skórne i jałowy opatrunek, a wycięty materiał wysyłony jest do ekspertyzy histopatologicznej. Wynik uzyskujemy zazwyczaj po ok. 2-3 tygodniach.

• torbiele mieszkowe (kaszaki)
  • tłuszczaki

• ranę należy utrzymywać w czystości
  • unikać zanieczyszczenia i zainfekowania rany
  • codzienne przemywać roztworem antyseptycznym (Octenisept, Hospisept, AHD)
  • nie używać wody utlenionej
  • ranę osłaniac jałowym opatrunkiem

Wizyty kontrolne

Szwy usuwamy w zalezności od umiejscowienia i rozległości rany między 5 a 14 dniem od zabiegu.

alergia na środki znieczulenia miejscowego

Miejscowe nasiękowe

Około 30 minut

Gojenie rany chirurgicznej następuje przez rychłozrost. W pierwszym okresie po zabiegu widoczny jest miejscowy stan zapalny z zaczerwienieniem i obrzekiem brzegów rany. Towarzyszyć mu może nieznaczny dyskomfort, który w miarę czasu ustępuje. Dochodzi do wytworzenia blizny. Pełna przebudowa blizny trwa do 3 miesięcy. Po ok. 2 tygodniach od usunięcia szwów można stosować silikonowe preparaty lub plastry na blizny.